Proprioceptia


Daca poti alerga fara sa-ti privesti picioarele, sa lovesti o minge de tenis fara sa te concentrezi asupra ei sau sa pasezi mingea de basket fara sa te uiti la mana, inseamna ca folosesti un asa-zis al saselea simt, numit proprioceptie. Proprioceptia este capacitatea corpului de a determina unde sunt pozitionate membrele sale in orice moment, jucand un rol foarte important in lumea sporturilor.

O alta explicatie ar fi urmatoarea: un software intern la nivel subconstient care este complementar eforturilor constiente de a stabiliza corpul, fie ca stai nemiscat sau esti in miscare. Actioneaza muschii pentru a-i contracta sau a-i relaxa, in functie de situatie. De exemplu, inchide ochii si balanseaza-te intr-un picior. Observi cum muschii picioarelor se contracta si se relaxeaza pentru a te ajuta sa iti mentii echilibrul. Nu trebuie sa te gandesti la asta, pentru ca software-ul intern reactioneaza la situatie si trimite instantaneu mesaje pentru a-ti ajuta corpul sa faca ajustarile necesare. Proprioceptia este de asemenea un factor in ce priveste viteza si directia de miscare. Ajuta la performante mai bune in sport si pentru a evita accidentarile. Pierderea ei datorata unei raniri necesita o perioada de antrenament pentru a o recapata.

Cum functioneaza proprioceptia

Multi cercetatori din domeniul sportului nu sunt siguri in legatura cu mecanismele proprioceptiei, iar cei care pretind ca o inteleg nu sunt intotdeauna de acord asupra modului de functionare. Dar ei sunt de acord ca avem un sistem de nervi receptori (proprioceptori), localizati in muschi, incheieturi si ligamente.

Acesti receptori pot detecta schimbari in mod similar celor care monitorizeaza schimbari in presiune, sunet, caldura, lumina etc. si transmit aceste informatii catre creier. Creierul transmite un semnal muschilor afectati, spunandu-le ce sa faca. Acest lucru se intampla atat de repede, incat uneori este considerat mai degraba un reflex decat o reactie. Exista o linie subtire intre proprioceptie si constiinta kinestezica. Desi sunt folosite uneori ca sinonime, sunt diferente intre ele. Constiinta kinestezica este un efort constient de a reactiona la situatie, in timp ce proprioceptia este un proces subconstient.

Cele doua mecanisme lucreaza impreuna pentru a asigura miscarea si performantele atletice in cadru eficient si sigur. De exemplu, in cazul unui schior, corpul actioneaza subconstient (proprioceptia) pentru a sta drept, in timp ce mintea acestuia (constiinta kinestezica) proceseaza datele privind partia, copacii, viteza si orice are el nevoie pentru a face ajustarile necesare.

Pierderea proprioceptiei

Proprioceptia poate fi pierduta atunci cand atletii sufera accidentari. Daca un nerv este afectat si rana afecteaza tesut moale precum muschi, tendoane si ligamente, atunci mesajele de care acea parte a corpului are nevoie pentru protectie fie nu sunt livrate, fie ajung la creier cu informatie incorecta. Nu este o coincidenta faptul ca persoanele cu cel mai mare risc de a suferi accidentari la glezne sunt cei care au suferit in trecut rani la glezne.

Problema poate escalada, mergand pana la mecanisme defecte sau pierderea coordonarii. Cu cat stai mai mult in afara antrenamentului si a competitiei dupa o accidentare, cu atat este mai mare pierderea proprioceptiei. Redobandirea flexibilitatii, fortei si echilibrului muscular nu este de ajuns in termeni de reabilitare. Antrenamentul proprioceptiei ar trebui sa fie urmatorul pas, chiar si in cazul ranirilor usoare care nu necesita atentie medicala. Doar pentru ca nu mai ai dureri, nu inseamna ca esti gata pentru antrenamente serioase sau competitie. Mecanismele proprioceptive trebuie testate.

Recastigarea proprioceptiei

Proprioceptia este foarte importanta atunci cand se lucreaza la recuperarea dupa o accidentare. Vestea buna pentru atleti este ca, daca lucrezi in sesiuni de flexibilitate si forta, ea se poate imbunatati. In ce priveste riscul unei noi accidentari, mai multe studii asupra gleznei au descoperit ca reaparitia lor nu a fost in mod obligatoriu legata de lipsa fortei, ci lipsa proprioceptiei.

Parte din formula proprioceptie – constiinta kinestezica este balansul. Terapeutii folosesc placi de echilibru (wobble boards), pentru a-i ajuta pe atleti sa isi redezvolte simtul echilibrului. Exercitii precum genuflexiuni, sarituri verticale, schimbare de directie sunt alte metode care ajuta la stabilirea conexiunii intre muschi si nervi.

Stim ca simturile pot fi restaurate dupa o accidentare sau o boala, dar exista acum si dovezi care arata ca ele pot fi imbunatatite. Programele de antrenament vizual, de exemplu, afirma ca abilitatile vizuale innascute, precum perceptia adancimii, pot fi imbunatatite. Totusi, in timp ce rezultatele testelor vizuale pot fi masurate, translatarea lor pe terenul de sport poate fi mai dificila.

Sursa: pescariusports.ro

Acest articol a fost publicat în Anatomia corpului uman și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s